Bendt Bendtsen ny bestyrelsesformand for Synergi

Tidligere økonomi- og erhvervsminister og nuværende europaparlamentsmedlem Bendt Bendtsen vender hjem fra Bruxelles og bliver ny bestyrelsesformand for interesseorganisationen Synergi. Hermed får Synergi en markant dansk og international stemme i den højaktuelle energi- og klimadebat.

Efter ti år som medlem af Europa-Parlamentet vender tidligere økonomi- og erhvervsminister Bendt Bendtsen tilbage til Danmark for at fortsætte sit arbejde med at sikre en grøn og bæredygtig energi- og klimaudvikling udvikling i Danmark og Europa.

Det sker, når han i maj bliver ny bestyrelsesformand for interesseorganisationen Synergi.

”Jeg er meget glad for, at Synergi har kunne tiltrække en så stærk profil som Bendt Bendtsen. Han kan styrke diskussionen herhjemme om vigtigheden af en meget ambitiøs energi- og klimapolitik, og hvordan vi bruger den energi, vi producerer, klogere og mere effektivt,” siger koncernchef i Danfoss, Kim Fausing.

Også direktør i Synergi, Katrine Bjerre M. Eriksen, har store forventninger til samarbejdet med Bendt Bendtsen.

”Hvis vi skal nå vores danske klimamål og de mål, vi har sat os for i Paris-aftalen, skal vi blive meget bedre til at reducere vores energiforbrug samtidig med, at vi udbygger den vedvarende energi og elektrificerer vores samfund. Og den dagsorden ved jeg, at Bendt med sin lange erfaring – ikke mindst fra Bruxelles – kan være med til at løfte.”

Bendt Bendtsen har været en meget tydelig stemme og har haft stor indflydelse på arbejdet med at skabe en mere ambitiøs energi- og klimapolitik i EU. Særligt i det nye bygningsdirektiv har Bendt Bendtsen sat markante aftryk i forhold til energieffektivitet.

Samtidig har han markeret sig i den danske debat med en opsang til de danske politikere og regeringen om at fastholde en ambitiøs dansk klimapolitik, så Danmark også fremadrettet kan være foregangsland på det grønne område og dermed sikre danske arbejdspladser og dansk eksport.

”Synergi er etableret af en række store danske virksomheder, som i årtier har været med til at sætte Danmark på verdenskortet, når det handler om at skabe energieffektive løsninger til gavn for klimaet. Samtidig arbejder virksomhederne gennem Synergi for at få en endnu mere ambitiøs energi- og klimapolitik herhjemme. Det arbejde går hånd i hånd med mit fokus i Europa-Parlamentet gennem de sidste ti år, og jeg er stolt over at kunne videreføre dette arbejde i Danmark,” siger Bendt Bendtsen.

Synergi er en interesseorganisation, der arbejder for en mere effektiv brug af energien – både i industrien og i de danske hjem. Synergi består af Danfoss, Grundfos, ROCKWOOL, VELUX, Dansk Energirådgivning og Boligselskabet Sjælland. Sammen har vi i mere end 80 år sikret, at vi med energieffektive teknologier får mere ud af mindre. Med banebrydende løsninger inden for isolering, vinduer og styring af motorer, varme-, køle- og vandteknologi har vi bidraget til global bæredygtighed og forbedret livskvaliteten for danskere og for mennesker over hele verden.

Mikkel Thrane, pressechef i Danfoss, +45 2476 4796.