Pressemeddelelse: De Konservative viser vejen for resten af blå blok

Danmarks klima-, energi- og forsyningsminister Dan Jørgensen (S) ser ud til at kunne lande den mest ambitiøse klimaplan i Danmarkshistorien – og nu med borgerlig støtte. Søren Pape Poulsen (K) har meldt ud, at han vil sikre en bred klimalov.

Det glæder Bendt Bendtsen, bestyrelsesformand i den grønne organisation SYNERGI, som arbejder for et mere energieffektivt Danmark:

Det er stærkt, at Søren Pape Poulsen viser vejen for det borgerlige Danmark. Danmark har brug for en klimalov, der kan holde mange år ud i fremtiden, og hvor der gerne må være målsætninger for energieffektivitet,” udtaler Bendt Bendtsen og fortsætter:

Jeg ved, hvor vigtigt det er med brede aftaler over midten. Det sikrer den nødvendige stabilitet og forudsigelighed, der er så vigtig for vores virksomheder. Danmark står over for en historisk grøn omstilling, som kræver store ressourcer og investeringer. Virksomhederne skal kunne vide sig sikre på, at de grønne politiske aftaler består.”

Søren Pape Poulsens (K) udmelding kommer i kølvandet af, at Dansk Industri har fremlagt deres 2030-plan under overskriften ”Sammen skaber vi grøn vækst”. De Konservatives partiformand understreger, at hans eneste krav er, at regeringens kommende klimaplan ikke skal koste arbejdspladser og vækst.

I SYNERGI mener vi, at Danmark skal have mest mulig grøn omstilling for pengene, og Bendt Bendtsen understreger, at der er mange penge at spare og mange arbejdspladser at hente, hvis Danmark generobrer den grønne førertrøje, særligt på energieffektiviseringsområdet:

Den globale efterspørgsel på energieffektive løsninger vil stige med 5.000 mia. kr. frem mod 2040 på grund af Paris-aftalen. Desuden kan Danmark opnå store samfundsøkonomiske gevinster, hvis vi energieffektiviserer mere frem mod 2050. Hvis Danmark omvendt ikke gør mere for at energieffektivisere, kan det blive op mod 160 mia. kr. dyrere for os at nå målet om klimaneutralitet i 2050. DI’s 2030-plan understreger, at Danmark skal være verdens grønne og energieffektive udstillingsvindue. Det er vigtigt for danske grønne arbejdspladser over hele landet samt dansk eksport inden for bæredygtighed, energieffektivitet og healthy living.”

SYNERGI er en interesseorganisation, der arbejder for en mere effektiv brug af energien – både i industrien og i de danske hjem. SYNERGI består af Danfoss, Grundfos, ROCKWOOL, VELUX, Dansk Energirådgivning, Boligselskabet Sjælland og SustainSolutions. Sammen sikrer vi, at vi med energieffektive teknologier får mere ud af mindre. Med banebrydende løsninger bidrager vi til global bæredygtighed og forbedret livskvalitet for danskere og for mennesker over hele verden.

Bendt Bendtsen, bestyrelsesformand – mail: bb@synergiorg.dk

Katrine Bjerre M. Eriksen, direktør – mail: kb@synergiorg.dk, tlf. 22 74 71 86